Instagram

Facebook
Tipsa en vän om denna artikel:
Till:
Från:

Metanol kan bli framtidens klimatneutrala fartygsbränsle


2020-10-30

En båt från hamnen i Antwerpen.
Bild: Lunds universitet
En båt från hamnen i Antwerpen.

Stora fartyg kör ofta på smutsig tjockolja, vilket orsakar stora utsläpp. Men hopp finns om att bygga nya och även konvertera befintliga fartygsmotorer till att i stället köra på metanol. Projektet Fastwater har fått fem miljoner euro från EU för att utveckla den nya tekniken. 2022 väntas en lotsbåt sjösättas.

Genom Parisavtalet och överenskommelser inom IMO (FN:s sjöfartsorganisation) har man beslutat att koldioxidutsläppen från sjöfarten måste minska med 50 procent till år 2050. Det kräver stora insatser för att klara målet, frakten på haven är omfattande och står för stora utsläpp av såväl koldioxid som andra skadliga ämnen.

– Den internationella sjöfarten står för lika mycket utsläpp av kväveoxider som hela EU:s övriga utsläpp tillsammans, säger Sebastian Verhelst, forskare på avdelningen förbränningsmotorer vid LTH och koordinator för Fastwater.

Han och hans kollegor i projektet arbetar nu med att utveckla teknik som gör det möjligt att köra på metanol, som är betydligt renare och dessutom en förnybar energikälla. För att skala upp detta och få ett större intresse från branschen finns ett antal flaskhalsar.

Problemen som Fastwater vill lösa är främst tre:

  1. Dagens motorer fungerar inte med metanol, utan det krävs antingen nya motorer eller teknik som möjliggör en konvertering av befintliga motorer
  2. Det måste finnas en välfungerande internationell försörjningskedja av bränsle
  3. Det finns många regler och regleringar som behöver ses över


Metanol förbränns vid låga temperaturer och släpper inte ut sot. På kort sikt kan bränslet därför ha stora effekter på utsläppen av kväveoxid och andra föroreningar. På lite längre sikt kan man producera det som ett klimatneutralt, syntetiskt drivmedel, till exempel med hjälp av rester från skogsindustrin. En annan metod är att fånga koldioxid från atmosfären eller utsläpp från fabriker och med hjälp av vätgas skapa metanol, ett så kallat elektrobränsle.

När det gäller utsläppen av skadliga ämnen är de nästan lika med noll, och därmed mycket bättre för miljön än diesel. Metanol är dessutom snabbt biologiskt nedbrytbart och är därför mindre skadligt om det skulle ske utsläpp till sjöss.

– En stor fördel är att metanol redan finns tillgängligt i stora mängder i de flesta hamnar. Så när det gäller försörjningskedjan finns det redan ett system som kan utvecklas då metanol är en av världens fem mest transporterade kemikalier. Dessutom är det ett flytande bränsle, vilket innebär att det är lätt att distribuera och att lagra ombord, till skillnad från exempelvis gas eller el, säger Sebastian Verhelst.

När det gäller bilar talar man, förutom el, ofta om etanol. Men för fartyg passar metanol bättre eftersom det dels är mer effektivt, dels inte är lika komplicerat att framställa.

Konceptet att använda metanol till fartygsmotorer är inte nytt. Det har funnits olika projekt, och bland annat kör färjan Stena Germanica, på linjen Göteborg-Kiel, på metanol. Hittills finns bara tvåtaktsmotorer för metanol kommersiellt tillgängliga, men Fastwater håller nu på att ta fram en fyrtaktsmotor som ska kunna bli tillgänglig i större skala.

Men än viktigare blir att göra det möjligt att konvertera befintliga motorer för metanoldrift, en teknik som just nu också är under utveckling.

– Stora fartyg innebär stora investeringar och de används ofta i många år. Genomsnittslivslängden är klart över 20 år så det skulle ta alldeles för lång tid att vänta på att fartygsflottan är utbytt. För att lyckas måste vi visa ett sätt att på ett enkelt och kostnadseffektivt sätt konvertera motorer. Vi håller just nu på att utveckla motorer för detta, och 2022 räknar vi med att ha provfartyg i drift, berättar Sebastian Verhelst.

Även reglerna måste ses över, framhåller Sebastian Verhelst. Dagens regleringar är kopierade från användningen av flytande naturgas (LNG). Detta bränsle har helt andra egenskaper än metanol, och reglerna gör det svårare när ett fartyg ska klassificeras för att köra på metanol.


Fakta:

Fastwater (FAST Track to Clean and Carbon-Neutral WATERborne Transport through Gradual Introduction of Methanol Fuel) är ett forskningsprojekt som koordineras av LTH och som har partners i form av såväl universitet som Sjöfartsverket och en rad olika företag. Projektet finansieras bland annat genom EU Horizon 2020.


Källa: Lunds universitet


Tipsa en vn Skriv ut



En av de anläggningar som affärsenheten byggt.
En av de anläggningar som affärsenheten byggt.

Eitech Reservkraft blir Omexom Reservkraft från och med 1 januari 2025

Den 1 januari 2025 byter Eitech Reservkraft namn till Omexom Reservkraft. Namnbytet är en del av ett strategiskt initiativ för att stärka kopplingen till det globala varumärket Omexom, som ingår i VINCI Energies-koncernen.

Läs mer
Elmia Solar
Växjö Energis Tina Strömberg har fyra meter ned till marken när hon står ovanpå den nya transformatorn.

Kraftfull satsning gör att Växjö kan växa

Det är en massiv pjäs som Tina Strömberg klättrat upp på. Den nya transformatorn på området Västra Mark i Växjö ska hålla i drygt 60 å...

Läs mer
Gotfire


Matavfall blir till biogas och biogödsel

Ljusdal Energi-koncernen har nyligen bytt till Akribis ekonomisystem. Totalt är det sju kommunala bolag i koncernen som nu använder Akribis system och med bytet hoppas man få ett mer...

Läs mer
Heta utbildningar


Nordion Energi investerar i anläggning för flytande biogas i Göteborgs Hamn

Nordion Energi investerar i en ny förvätskningsanläggning för biogas i Göteborgs Hamn. Anläggningen planeras stå klar hösten 2026 och kommer i ett första...

Läs mer
Espower
<span>Ministern för civilt försvar, Carl-Oskar Bohlin, fick en rundvandring i bergrummet tillsammans med Stefan Winkler från FVB och Ivette Farias, projektledare på Mälarenergi.</span>

Energilagring i världsklass – Mälarenergi visar vägen

I slutet av december kommer världens största energilager – som ligger i Västerås – att vara i full drift. Det gör att Mälarenergi kan kapa effekttoppar och...

Läs mer
Clinton
Del av Telias mobilbasstation i Roslagen

Telia och PTS genombrott: flera månaders reservkraft på mobilbasstation med vätgas som en av flera hållbara energikällor

I ett pilotprojekt på en mobilbasstation i Roslagen har Telia och Post- och Telestyrelsen (PTS) lyckats förlänga reservkraften från dagens 4 timmar till 110 dagar. Detta genom...

Läs mer
KL Industri


Linde energi släpper energiapp

Energi är centralt i våra liv. Vi använder el till allt från att koka gröt till att ladda bilen. Många har dessutom fjärrvärme för att värma upp...

Läs mer
dekon_550
Höganäs Solpark

Solid Vind och Sol AB tillsammans  G&G Infra  AB annonserar idag ett partnerskap centrerat runt utveckling, byggnation och ägande av svenska solparker.

Solid Vind & Sol AB & G&G infra AB annonserar idag ett partnerskap centrerat runt utveckling, byggnation och ägande av svenska solparker.

Läs mer
Energiengagemang
Umeå Energis medarbetare frigör elledning från träd som fallit efter torsdagens oväder.

Strömmen tillbaka för de flesta kunderna

Under gårdagen och sent i går kväll fortsatte Umeå Energis medarbetare att rensa bort träd och reparera de elledningar som skadats efter torsdagens oväder. Arbetet...

Läs mer
deutsche-windtechnik


Dala Energi ingår partnerskap med Nordion Energi

Dala Energis bolagsstämma har i dag röstat ja till att ingå ett partnerskap med Nordion Energi. Partnerskapet innebär att Dala Energis elnät, fibernät och...

Läs mer
Solarsupply
Hantering av bränsleflis hos Hallands Hamnar i Varberg

Hallands Hamnar stärker sin position inom biobränslesegmentet

Hallands Hamnar har tecknat ett strategiskt avtal med den tyska koncernen Bruening Group för hantering av biobränsle, ett segment med stark tillväxtpotential. Avtalet innebär att...

Läs mer
Solpanel för solstrålningsmätning vid Högskolan Dalarna.

40 år av forskning inom hållbar energi vid Högskolan Dalarna

Högskolan Dalarna har under 40 år varit en ledande aktör inom forskning och utbildning inom hållbar energi, med särskilt fokus på solenergi och dess tillä...

Läs mer
Solpalnet


Solis presenterar ny lågspänd 3-fas hybridomriktare

Skräddarsydd för energilagringsbehov i bostäder och mindre kommersiella fastigheter


Solis, en pionjär inom PV-växelriktarteknik, har lanserat sin senaste lösning...

Läs mer
cortus
Energiklappen 2024

Nominera kandidater till Energiklappen 2024

För femte året i rad presenterar nu Linde energi ”Energiklappen 2024”. Vi vill lyfta fram lokala eldsjälar, initiativ och projekt i stället för att ge...

Läs mer
Enegic3


Adven förvärvar Österlens Kraft Fjärrvärme AB

Nu står det klart att Österlens Kraft Fjärrvärme AB blir en del av energibolaget Adven, som har över 50 års erfarenhet inom fjärrvärme. Övertagandet...

Läs mer
flamkontroll


Energiomställning: likströmmen kommer tillbaka

För första gången: VINCI Energies regionala huvudkontor i Lille, i Frankrike, drar nytta av direkt strömförsörjning till sin elektriska utrustning via solceller på...

Läs mer


Elpriserna i södra Sverige stabiliseras

Inför den kommande vintern ser elpriserna ut att stabiliseras i södra Sverige, efter några år av stora prisvariationer. Prognoser visar att priserna i södra Götaland...

Läs mer
Elnät

Vattenfall Eldistribution inför nytt arbetssätt för snabbare elnätsutbyggnad

En acceleration av elnätsutbyggnaden är nödvändig för omställningen. Vattenfall Eldistribution inför nu ett nytt arbetssätt för att korta ledtiderna i...

Läs mer

Metria underlättar markåtkomst och kvalitetssäkrar processer för vindkraftsprojekt

Vindkraftsbolagen i Sverige möter komplexa utmaningar i sina projekt, allt från långa tillståndsprocesser och lokala konflikter till Försvarsmaktens restriktioner och...

Läs mer
Mest lästa

Implementa

Palgo

BK Services

Ketherm

Rekakabel

Contub360

Qvintus

WPS

rörkraft

ramab

Osby Parca

Sustainacon

Härnösands kommun heta utbildningar

BVM

Baywa

pretec

Nordheat

Vindkraftcentrum

KL Industri 250

OKQ8

hyrizeon
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm

Kontakt
info(at)unicamedia.se
Annonsering
annons(at)unicamedia.se