- När vi fick signaler om att vårt tidigare system var under avveckling bjöd vi in till en upphandling, där vi fick in några olika alternativ. Sammantaget var det Akribis system som kom ut bäst enligt den kravspecifikation som vi upprättat inför upphandlingen, säger Erica Alderborg, ekonomichef för Ljusdal Energi-koncernen.
Bra support i driftstarten
De sju bolagen i koncernen ansvarar för en rad olika samhällsnyttiga funktioner i Ljusdal Kommun, som renhållning, vatten, avlopp, fjärrvärme, stadsnät, elproduktion, elnät och elhandel. Driftstarten i det nya systemet gjordes i början av december, och Erica beskriver bytesprojektet som både snabbt och intensivt.
- Det är alltid en utmaning att byta system och konvertera all data till en ny miljö, men vi har haft ett fantastiskt stöd av Akribis projektledare Stefan Wall. Vi kommer såklart att få arbeta successivt med överflytten och forma systemet efter våra behov.
Positiv inställning
I bolagen är det totalt ett 40-tal användare som regelbundet kommer att arbeta i systemet, tillsammans med de fem medarbetare som ansvarar för det löpande ekonomi- och redovisningsarbetet. Erica berättar att mottagandet internt har varit väldigt positivt.
- Alla är glada för att komma över i ett nytt, modernt system som känns funktionellt utifrån våra behov.
Källa: Akribi System AB