Första publika laddstationen för tunga elfordon är igång
Onsdagen den 8 juni lanserade Börjessons Lastbilar den första publika laddstationen för lastbilar, bilar och bussar i nära anslutning till E20 i Alingsås. Laddstationen, som är en Terra HP från ABB, har en effekt på 350 kW och är därmed anpassad för helelektriska lastbilar (BEV). Börjessons Lastbilars mål är att förkorta laddtider för elfordon och vara en betydande spelare i omställningen mot fossilfria transporter för åkerier och transportköpare.
– Vi ser det som avgörande för att hjälpa branschen att ta nästa steg på hållbarhetsresan. Laddaren ger oss möjlighet att visa våra kunder att tunga eldrivna lastbilar både kan och kommer att vara ett realistiskt alternativ. Hos oss ska det vara lika naturligt att det finns laddstationer som att det finns tankstationer för dieseldrivna lastbilar, säger Joacim Jäger, vd på Börjessons Lastbilar.
ABB, som är världsledande inom laddningsinfrastruktur för elfordon, erbjuder den bredaste portföljen av laddningslösningar och samarbetar med partners runt om i världen för att påskynda elektrifieringen av tunga fordon. Det uppskattas att tunga fordon står för 25 procent av utsläppen från vägtransporter, men att koldioxidutsläppen från en eldriven lastbil är 7 kilo mindre per mil jämfört med en dieseldriven lastbil.
– Börjessons Lastbilar är en förebild i branschen som genom att gå från ord till handling påskyndar övergången till eldrivna tunga fordon. Vår laddare ger dem och deras kunder en kontinuerlig maxeffekt på 350 kW under hela laddningen vilket är både unikt och framtidssäkert, säger Eva Kvist Östgren, chef för ABB:s e-mobilityverksamhet i Sverige.
Transportsektorn i Sverige står för cirka en tredjedel av alla växthusgasutsläpp i landet och redan 2030 beräknas 2,5 miljoner laddbara fordon rulla på svenska vägar. I takt med att allt fler lastbilstillverkare fokuserar på eldrivna lastbilar ökar behovet av laddplatser som passar förarnas turer, tider och laddmönster. Därför kommer snabbladdaren hos Börjessons Lastbilar i Alingsås att vara öppen för alla förbipasserande elfordon och kan lätt användas med en smidig betalapp. Laddaren blir Börjessons Lastbilars första men redan under 2023 ska ytterligare två siter i Skåne få snabbladdare installerade.
Källa: ABB
ABB, som är världsledande inom laddningsinfrastruktur för elfordon, erbjuder den bredaste portföljen av laddningslösningar och samarbetar med partners runt om i världen för att påskynda elektrifieringen av tunga fordon. Det uppskattas att tunga fordon står för 25 procent av utsläppen från vägtransporter, men att koldioxidutsläppen från en eldriven lastbil är 7 kilo mindre per mil jämfört med en dieseldriven lastbil.
– Börjessons Lastbilar är en förebild i branschen som genom att gå från ord till handling påskyndar övergången till eldrivna tunga fordon. Vår laddare ger dem och deras kunder en kontinuerlig maxeffekt på 350 kW under hela laddningen vilket är både unikt och framtidssäkert, säger Eva Kvist Östgren, chef för ABB:s e-mobilityverksamhet i Sverige.
Transportsektorn i Sverige står för cirka en tredjedel av alla växthusgasutsläpp i landet och redan 2030 beräknas 2,5 miljoner laddbara fordon rulla på svenska vägar. I takt med att allt fler lastbilstillverkare fokuserar på eldrivna lastbilar ökar behovet av laddplatser som passar förarnas turer, tider och laddmönster. Därför kommer snabbladdaren hos Börjessons Lastbilar i Alingsås att vara öppen för alla förbipasserande elfordon och kan lätt användas med en smidig betalapp. Laddaren blir Börjessons Lastbilars första men redan under 2023 ska ytterligare två siter i Skåne få snabbladdare installerade.
Källa: ABB