Niagarafallen får nya fartyg – divna på hållbar el
Passagerarna får uppleva ett av världens naturunder utan att störas av avgasutsläpp, motorbuller eller vibrationer efter att två fartyg som försetts med ren elframdrivningsteknik från ABB har godkänts för trafik från den 6 oktober 2020.
Nollutsläppsfartygen – James V. Glynn och Nikola Tesla, uppkallade efter ordföranden för Maid of the Mist respektive den berömda energipionjären – är de första helt eldrivna fartygen som byggts i USA och de får sin energi från batteripaket med hög kapacitet som levererats och integrerats av ABB. Utöver batterier har ABB levererat en omfattande integrerad kraft- och framdrivningslösning för de nybyggda fartygen, inklusive ett landbaserat laddsystem som möjliggör hållbar drift med maximal tillförlitlighet.
– Maid of the Mist har alltid utvecklats i takt med teknikens framsteg och vi är glada att kunna skriva en ny sida i företagets historia, där vi överför fartygsflottan till drift med nollutsläpp, säger Christopher M. Glynn, chef för Maid of the Mist Corp.
– Ett nära samarbete med ABB har varit avgörande för att få projektet att bli framgångsrikt och vi är stolta över vad vi kunnat åstadkomma tillsammans.
– Förutom att man låter passagerarna njuta av de spektakulära Niagarafallen och skyddar miljön bekräftar fartygen en allt större acceptans för ren elframdrivning, säger Juha Koskela, chef för ABB:s division Marine & Ports.
– Vi välkomnar Maid of the Mists beslut att övergå till drift med nollutsläpp och är hedrade att ha arbetat tillsammans med detta framåtblickande företag vid implementeringen av elkrafts- och framdrivningslösningen.
James V. Glynn och Nikola Tesla drivs vardera av två batteripaket som ger en total kapacitet på 316 kWh fördelat på två katamaranskrov, vilket ger en redundansnivå som säkerställer driften. Batterierna möjliggör för elmotorerna att nå en uteffekt på upp till 400 kW. Drivsystemet styrs av ABB:s Power and Energy Management System. De laddas med lokalt producerad vattenkraft – något som säkerställer att energicykeln för Maid of the Mist-fartygen blir helt utsläppsfri – vid en process som tar bara sju minuter i samband med att passagerarna stiger i land och ombord.
Källa: ABB