Smart teknik gör att solceller kan ladda elbilen året runt
”Det är visserligen möjligt att lagra en mindre mängd el i batterier under dygnets ljusa timmar och använda för att ladda bilen på natten. Men det finns ännu ingen teknik som kan lagra överskottsel på sommaren och plocka fram den på vintern”, säger Lina Wideberg Solelsspecialist på Rexel och samarbetspartner i arbetet med utvecklingen av solcellsanläggningen.
Schneider Electric har löst utmaningarna genom att använda hela fastigheten som ett slags virtuellt lager för elektricitet. När ingen bil laddas används elen i stället i kontorsbyggnaden för att driva allt från belysning till datorer. När bilen sedan ska laddas tas energi direkt från fastighetens elnät. På detta sätt kan elbilen laddas med 100 procent koldioxidfri el även under de mörkaste och solfattigaste vintermånaderna.
Trots en förhållandevis begränsad solcellsyta producerar den nya anläggningen tillräckligt med el för att täcka till exempel det behov en vanlig familj har för att driva en andra bil.Anläggningen beräknas producera 1 200 kWh per år, vilket motsvarar 800 mils körning eller tre mil per dag.
Enligt Marc Nezet, Schneider Electrics VD i Sverige, är den nya anläggningen en demonstration på företagets innovativa lösningar för att lösa framtidens energiutmaningar:
”Tidigare har man sagt att solceller har för liten kapacitet för att ladda en elbil. Nu kan vi praktiskt visa att det är fullt möjligt. Det här är ett bra exempel på Schneider Electrics ambition att ständigt driva utvecklingen framåt. Vi kallar det Innovation at every level.”
Källa: Schneider Electric