Strömmen tillbaka för de flesta kunderna


2024-11-25

Umeå Energis medarbetare frigör elledning från träd som fallit efter torsdagens oväder.
Bild:Umeå Energi
Umeå Energis medarbetare frigör elledning från träd som fallit efter torsdagens oväder.


Under gårdagen och sent i går kväll fortsatte Umeå Energis medarbetare att rensa bort träd och reparera de elledningar som skadats efter torsdagens oväder. Arbetet fortsätter i dag och nu ska de allra flesta kunderna ha fått tillbaka strömmen. Det är dock fortsatta utmaningar, framför allt längs kusten norr om Umeå.

På sina håll är det svårtillgängligt, samtidigt som skadorna är omfattande. Det är olyckligt att vi har kunder som har varit utan ström så länge, men våra medarbetare fortsätter att göra allt de kan för att lösa situationen, säger Jan Eriksson, vd på Umeå Energi elnät.

Av de 5 500 kunder som initialt var utan ström återstår det nu cirka 600 stycken. Det handlar i huvudsak om områden som dels är svåra att nå, dels har drabbats av kabelbrott som är svåråtgärdade.

Prognosen, som i nuläget är osäker, ser ut så här:

Området vid Ytterboda och Skeppsvik: Cirka 150 kunder drabbade. Vi saknar fullständig lägesbild, men resurser är på väg och vi påbörjar reparationer under dagen. Vår förhoppning är att strömmen ska vara åter i kväll.

Området från E4 till Ivarsboda: Cirka 10 kunder drabbade. Strömmen åter vid lunchtid.

Området runt Norrfjärden: Cirka 200 kunder drabbade. Svåra skador på elledningen. Vi prioriterar insatserna här, med förhoppningen att få tillbaka strömmen till området i kväll.

Holmön: Cirka 40 kunder drabbade. Hittills har vi ingen överblick av skadorna, men helikopter lyfte klockan 08.30 i morse för att besiktiga ledningsgator från luften. Vi har också fyra medarbetare på plats, som tog färjan i morse. Reservkraft kom igång på ön i går eftermiddag och förser affären och de hushåll som finns i den centrala delen av ön med el.

Tarv: Cirka 40 kunder drabbade. Vi har medarbetare på plats och förhoppningen är att strömmen kommer tillbaka under dagen.

I övrigt handlar det om enskilda hushåll och mindre samhällen, som vi löser allt eftersom.

Ställer upp långt utöver det vanliga

– Inställningen har varit att engagera alla tillgängliga resurser för att lösa så mycket som möjligt på så kort tid som möjligt. Många av våra egna medarbetare, och extern personal, har ställt upp långt utöver det vanliga och med den inställningen går vi också in i kommande dagar, förklarar Jan Eriksson, och lägger till:

– Mycket arbete återstår men jag vill passa på att tacka för det stöd som vi får där ute. Efter de här dygnen kan orken tryta här och där men vi får ny energi av det härliga stöd vi får när vi är ute och jobbar.

Strömmen kan komma och gå

I takt med att strömmen kommer tillbaka kan det också vara bra att veta att den kan komma och gå, särskilt inledningsvis.

– Det är bra att veta att när strömmen kommer tillbaka igen kan det ske flera kortare avbrott, vilket beror på vårt arbete med felsökning och reparation.

Vi riktar också en uppmaning till drabbade kunder. Om du ser att det lyser hos grannarna och i området, men själv inte har fått tillbaka strömmen, bör du följa checklistan (länk) och om felet kvarstår rapportera in ditt avbrott till vår kundservice på telefon 090-16 00 20.

Under arbetet tar vi hjälp av Norra Skog, Piteå Energi, Luleå Energi, Vindelälvens trädfällning AB, Texta Entrepenad, Bjurbäcks Maskintjänst, Bimac, Bilfrakt, Sandströms Schakt och Ågrens Maskin.

I övrigt gäller fortsatt följande:


Källa: Umeå Energi