Just nu pågår ett intensivt arbete med att utveckla och förbättra Umeå hamn. I samband med det pågår också ett forsknings- och utvecklingsprojekt. Syftet är att förbereda hamnverksamheten för att kunna ställa om övergången till fossilfria bränslen som metanol, vätgas, biogas, el och ammoniak. 28 maj samlas forskare, politiker och representanter från myndigheter och näringsliv i Umeå hamn för framåtblickande diskussioner om förnybara drivmedel, med Umeå som modell.
Dag och tid: Tisdag 28 maj klockan 10.00-15.00.
Plats: Umeå hamn, Holmsund. Det finns även möjlighet att följa seminariet digitalt, via denna länk.
För mer information och fullständigt program: klicka på denna länk.
Anmälan: Antalet platser i möteslokalen är begränsat, så hör gärna av dig i förväg om du är intresserad av att delta. Skicka då e-post till olov.hjartstrombaudin@umeaenergi.se så bereder vi utrymme.
– Vi ser fram emot spännande samtal kring hur vi på bästa sätt kan åstadkomma en övergång till fossilfria bränslen, berättar Elin Pietroni, vice vd för Umeå Energi och en av aktörerna bakom seminariet.
Sverige strävar efter att bli världens första fossilfria välfärdsland, men då behöver utsläppen av växthusgaser inom transportsektorn minska kraftigt. I den förändringen är tillgång på förnybara bränslen en avgörande fråga.
– En spännande utveckling växer fram, där planer på lokal produktion av förnybara bränslen även kan komma till nytta lokalt – både för industrin och transportsektorn. Sjöfarten är särskilt spännande, inte minst på grund av sitt stora energibehov och sina omfattande koldioxidutsläpp, säger Linda Styhre, forskare inom sjöfart och marina bränslen, IVL Svenska Miljöinstitutet, och en av de experter som deltar under seminariet i Umeå.
Utöver en välfylld agenda finns möjligheten att nätverka med politiker och representanter från myndigheter, akademi, näringsliv samt deltagare från energibolag och hamnar.
Seminariet är en del av EU-projektet Blue Supply Chains, vilket är ett treårigt projekt som leds av Hafen Hamburg Marketing och finansieras via EU:s Interreg Baltic Sea Region Program. Den svenska delen innehåller bland annat en förstudie som drivs i samverkan mellan: IVL Svenska Miljöinstitutet, Kvarken Ports, Umeå Energi, Umeå Hamn, Umeå kommun och CLOSER vid Lindholmen Science Park. INAB, Trafikverket och Sjöfartsverket bistår med kunskap och kompetens. Projektet delfinansieras även av Trafikverket.
Källa: Umeå Energi