Instagram

Facebook

Metanol kan bli framtidens klimatneutrala fartygsbränsle


2020-10-30

En båt från hamnen i Antwerpen.
Bild: Lunds universitet
En båt från hamnen i Antwerpen.

Stora fartyg kör ofta på smutsig tjockolja, vilket orsakar stora utsläpp. Men hopp finns om att bygga nya och även konvertera befintliga fartygsmotorer till att i stället köra på metanol. Projektet Fastwater har fått fem miljoner euro från EU för att utveckla den nya tekniken. 2022 väntas en lotsbåt sjösättas.

Genom Parisavtalet och överenskommelser inom IMO (FN:s sjöfartsorganisation) har man beslutat att koldioxidutsläppen från sjöfarten måste minska med 50 procent till år 2050. Det kräver stora insatser för att klara målet, frakten på haven är omfattande och står för stora utsläpp av såväl koldioxid som andra skadliga ämnen.

– Den internationella sjöfarten står för lika mycket utsläpp av kväveoxider som hela EU:s övriga utsläpp tillsammans, säger Sebastian Verhelst, forskare på avdelningen förbränningsmotorer vid LTH och koordinator för Fastwater.

Han och hans kollegor i projektet arbetar nu med att utveckla teknik som gör det möjligt att köra på metanol, som är betydligt renare och dessutom en förnybar energikälla. För att skala upp detta och få ett större intresse från branschen finns ett antal flaskhalsar.

Problemen som Fastwater vill lösa är främst tre:

  1. Dagens motorer fungerar inte med metanol, utan det krävs antingen nya motorer eller teknik som möjliggör en konvertering av befintliga motorer
  2. Det måste finnas en välfungerande internationell försörjningskedja av bränsle
  3. Det finns många regler och regleringar som behöver ses över


Metanol förbränns vid låga temperaturer och släpper inte ut sot. På kort sikt kan bränslet därför ha stora effekter på utsläppen av kväveoxid och andra föroreningar. På lite längre sikt kan man producera det som ett klimatneutralt, syntetiskt drivmedel, till exempel med hjälp av rester från skogsindustrin. En annan metod är att fånga koldioxid från atmosfären eller utsläpp från fabriker och med hjälp av vätgas skapa metanol, ett så kallat elektrobränsle.

När det gäller utsläppen av skadliga ämnen är de nästan lika med noll, och därmed mycket bättre för miljön än diesel. Metanol är dessutom snabbt biologiskt nedbrytbart och är därför mindre skadligt om det skulle ske utsläpp till sjöss.

– En stor fördel är att metanol redan finns tillgängligt i stora mängder i de flesta hamnar. Så när det gäller försörjningskedjan finns det redan ett system som kan utvecklas då metanol är en av världens fem mest transporterade kemikalier. Dessutom är det ett flytande bränsle, vilket innebär att det är lätt att distribuera och att lagra ombord, till skillnad från exempelvis gas eller el, säger Sebastian Verhelst.

När det gäller bilar talar man, förutom el, ofta om etanol. Men för fartyg passar metanol bättre eftersom det dels är mer effektivt, dels inte är lika komplicerat att framställa.

Konceptet att använda metanol till fartygsmotorer är inte nytt. Det har funnits olika projekt, och bland annat kör färjan Stena Germanica, på linjen Göteborg-Kiel, på metanol. Hittills finns bara tvåtaktsmotorer för metanol kommersiellt tillgängliga, men Fastwater håller nu på att ta fram en fyrtaktsmotor som ska kunna bli tillgänglig i större skala.

Men än viktigare blir att göra det möjligt att konvertera befintliga motorer för metanoldrift, en teknik som just nu också är under utveckling.

– Stora fartyg innebär stora investeringar och de används ofta i många år. Genomsnittslivslängden är klart över 20 år så det skulle ta alldeles för lång tid att vänta på att fartygsflottan är utbytt. För att lyckas måste vi visa ett sätt att på ett enkelt och kostnadseffektivt sätt konvertera motorer. Vi håller just nu på att utveckla motorer för detta, och 2022 räknar vi med att ha provfartyg i drift, berättar Sebastian Verhelst.

Även reglerna måste ses över, framhåller Sebastian Verhelst. Dagens regleringar är kopierade från användningen av flytande naturgas (LNG). Detta bränsle har helt andra egenskaper än metanol, och reglerna gör det svårare när ett fartyg ska klassificeras för att köra på metanol.


Fakta:

Fastwater (FAST Track to Clean and Carbon-Neutral WATERborne Transport through Gradual Introduction of Methanol Fuel) är ett forskningsprojekt som koordineras av LTH och som har partners i form av såväl universitet som Sjöfartsverket och en rad olika företag. Projektet finansieras bland annat genom EU Horizon 2020.


Källa: Lunds universitet


Tipsa en vn Skriv ut



Gasums stationer med både LBG (flytande biogas) och LNG (flytande naturgas) bli tillgängliga för OKQ8:s IDS-kunder redan nu i höst. 
Gasums stationer med både LBG (flytande biogas) och LNG (flytande naturgas) bli tillgängliga för OKQ8:s IDS-kunder redan nu i höst.
 

OKQ8 samarbetar med Gasum för att minska utsläppen inom tunga transporter

OKQ8 inleder ett strategiskt samarbete med Gasum, en expert inom den nordiska gassektorn och energimarknaden, vilket innebär att Gasums stationer kommer att bli tillgängliga för OKQ8:s IDS-kunder redan nu i höst. IDS är OKQ8...

Läs mer
flamkontroll
<span>Slitefabriken</span>

Heidelberg Materials inleder projektförberedande insatser för Slite CCS med stöd av Fonden för en rättvis omställning

Heidelberg Materials går vidare med projektförberedande insatser för Slite CCS, en av världens största fullskaliga koldioxidinfångningsanläggningar inom...

Läs mer
Elmia Solar
Landshövding Lena Rådström Baastad får en rundtur i tryckstegringsstationen av Sebastian Cabander, Karlskoga Energi & Miljö.

Nytt energisystem i Karlskoga och Degerfors invigt

Sammankopplingen av Karlskogas och Degerfors fjärrvärmenät är klar och det nya gemensamma energisystemet invigdes under fredagen av landshövding Lena Rådström...

Läs mer
Espower


Energiföretagen Sverige: Positivt att intäktsregleringen utretts

Energiforsk har tagit fram en rapport kring hur intäktsregleringen av elnätsverksamhet kan utvecklas. Det är positivt, menar Energiföretagen, att den nuvarande modellen för...

Läs mer
Melbye


Samråd vätgasledning Letsi – Luleå

Nordion Energi bjuder in till samråd enligt miljöbalken med anledning av planerad ansökan om koncession för en markförlagd vätgasledning mellan Letsi i Jokkmokks kommun...

Läs mer
Elmässan
<span>När Falköpings kommun expanderar i den norra delen av Falköping med plats för bostäder och industrier gör Solör Bioenergi samtidigt en miljoninvestering i utbyggnad av fjärrvärmenätet.</span>

Solör Bioenergi investerar i framtidens energiinfrastruktur i Falköping

När Falköpings kommun expanderar i den norra delen av Falköping med plats för bostäder och industrier gör Solör Bioenergi samtidigt en miljoninvestering i utbyggnad...

Läs mer
dekon_550
Solparken som Solkompaniet har uppfört på uppdrag av Solgrid och Encavis ligger utanför Västervik.  

Ny solpark i Västervik redo att producera 15 GWh fossilfri el per år

Solkraftutvecklaren Solgrid och kraftproducenten Encavis valde Solkompaniet som EPC för sitt solparkprojekt i Mörghult utanför Västervik. Solparken uppfördes på endast...

Läs mer
Energiengagemang
Drönarbild över Varberg Norra solpark 

Energi som vi kan leva av och med - 4 sätt Solgrid arbetar med hållbarhet

Solgrid strävar efter att bli en ledande aktör inom solenergi i Norden. Vi ser solenergi som en viktig del av en balanserad och hållbar energiproduktion. Vårt arbete handlar om...

Läs mer
deutsche-windtechnik
<span>EnBW Sverige AB ansöker om att få undersöka förutsättningarna för havsbaserad vindkraft. Bilden visar moderbolagets vindpark Hohe See und Albatros.</span>

EnBW Sverige AB ansöker om att få undersöka förutsättningarna för havsbaserad vindkraft utanför svenska kusten.



EnBW Sverige AB ansöker om att få undersöka möjligheterna att etablera havsbaserad vindkraft inom svensk ekonomisk zon och svenskt territorialvatten.

Läs mer
Energimässan


Better Energy bygger solpark i Lidköping kommun: Ser fram emot fler samarbeten med kommuner runt om i landet.

Byggnation pågår av Better Energy Swedens solpark vid Hovby flygplats, Lidköping kommun. Solparksprojektet på 23 hektar kommer att leverera 24 GWh ren elektricitet å...

Läs mer
PPAM Solkraft


OX2 och Varberg Energi ingår samarbete om mer förnybar elproduktion i Halland

OX2 och Varberg Energi har signerat ett intentionsavtal om att Varberg Energi ska köpa förnybar el från den havsbaserade vindparken Galene, utanför Varberg, samt från OX2:s...

Läs mer
Clinton

Deep Wind Offshore och Ellevio i samarbete om havsbaserad vindkraft

Deep Wind Offshore och Ellevio har ingått ett långsiktigt samarbete för att ansluta havsbaserad vindkraft på nätet. Målet är att accelerera energiomstä...

Läs mer
Solpalnet
Vattenfall Forsmark nuclear power plant fotograf Elin Bergqvist

Forsmark och Ringhals siktar på 80 års drifttid av befintliga kärnkraftreaktorer

Ägarna av kärnkraftverken Forsmark och Ringhals har fattat inriktningsbeslut för förlängning av drifttiden för anläggningarnas reaktorer från 60 till 80...

Läs mer
Enegic3
Multibygg Biogasanläggningen i Mönsterås

Biogasanläggning i Grimhult byggs med ECO-Betong

Swerock har levererat ECO-Betong till den stora biogasanläggning som byggs i Grimhult utanför Mönsterås. Tack vare användningen av ECO-Betong får konstruktionen en...

Läs mer
cortus
Jönköping Energis app är uppdaterad med ny spotprisvy 

Ny spotprisvy i appen – enklare och bättre kontroll över din elanvändning

Appen är uppdaterad – prognosvyn blir spotprisvy - med fokus på spotpriser! Med denna uppdatering blir det enklare än någonsin att hålla koll på dina...

Läs mer
KL Industri


Underlättad installation av kablar till solceller - med Edge Clip

Vi introducerar här en lösning för installation av kablar till solceller - Edge Clip, från vår tillverkare Partex. Denna tvådelade komponent, bestående av ett...

Läs mer
Solarsupply
<span>28 maj samlas forskare, politiker och representanter från myndigheter och näringsliv i Umeå hamn för diskussioner om förnybara drivmedel för sjöfarten. </span>

Pressinbjudan: Umeå står modell när framtidens hållbara sjöfart formas

Just nu pågår ett intensivt arbete med att utveckla och förbättra Umeå hamn. I samband med det pågår också ett forsknings- och utvecklingsprojekt. Syftet...

Läs mer
Raymond Solid State batteri 

Raymond - Först med att lansera Solid State batteri i Sverige

Raymond, en ledande aktör inom solenergiteknologi, är först på den svenska marknaden med att lansera revolutionerande Solid State batterilager. Med skalbarhet från 10,8...

Läs mer


Vattenfall och Växjö Energi får bidrag för gemensamt koldioxidinfångningsprojekt

Vattenfall och Växjö Energi har tilldelats drygt 600 000 kronor i bidrag från Energimyndigheten för det gemensamma projektet: Koldioxid på tåg – en teknisk...

Läs mer
Mest lästa

Implementa

Palgo

BK Services

Ketherm

Rekakabel

Contub360

Qvintus

WPS

rörkraft

ramab

Osby Parca

solar promotion empower

Härnösands kommun heta utbildningar

BVM

Baywa

promoco

pretec

Nordheat

Assemblin solar

Vindkraftcentrum

marin miljöanalys

KL Industri 250

OKQ8 Sunday
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm

Kontakt
info(at)unicamedia.se
Annonsering
annons(at)unicamedia.se